Hjem Våre prosjekter Grenland Rail - sammenkobling av lokomotiv

Grenland Rail - sammenkobling av lokomotiv

Tjeneste
Automatisering

Grenland Rail AS er et selskap basert i Skien som ble grunnlagt i 2005. Opprinnelig fokuserte de på å levere maskiner og utstyr for sporvedlikehold, men siden den gang har virksomheten blitt utvidet til å inkludere godstransport. I dag opererer de hovedsakelig over hele jernbanenettet i Norge og Sverige.

Vi har jobbet med Grenland Rail tidligere og er veldig glad for å kunne jobbe sammen med dem igjen.

Behov for en mer fleksibel løsning

Prosjektet ble initiert av Grenland Rail med utgangspunkt i den lokale "kalken"-ruten, som strekker seg fra Vallermyrene til Norcem sementfabrikk i Brevik, en strekning på omtrent 10 km. Transporten opererer med to lokomotiver og to lokførere. Det ene lokomotivet styres automatisk fra det andre lokomotivet over en kablet løsning spesifikk for lokomotivtypen, med lokfører i hjelpelokomotivet kun for overvåking og sikkerhet. Vårt oppdrag var å utvikle en løsning som muliggjør tilkobling av ulike lokomotiver uavhengig av drivstofftype eller fabrikant. Løsningen skal også anvendes for andre ruter hvor Grenland Rail opererer.

PLS med radiolink ble løsningen

Løsningen vår innebærer å benytte en PLS (Programmerbar Logisk Styringsenhet) med to skjermer som kan betjenes med separate styrepulter. I tillegg monteres en antenne på taket av lokomotivet for å overføre all nødvendig informasjon, inkludert hastighet, temperatur, motorhastighet, lufttrykk og førerens kommandoer. Denne informasjonen sendes til det bakre lokomotivet som er utstyrt med tilsvarende komponenter, slik at det kan fjernstyres og speile handlingene til det fremste lokomotivet. Samtidig mottar det fremste lokomotivet informasjon om temperatur, motorbelastning og andre relevante parametere for å sikre at ingen deler av toget blir overbelastet. 

På lengre sikt vil denne løsningen implementeres på flere ulike lokomotivtyper, og alle vil kunne kobles sammen. Løsningen kan kun benyttes i bestemte par, og for å oppnå dette sender hvert lokomotiv ut en unik ID som det førende lokomotivet kan koble seg til. Vi har utviklet en sjekkprosedyre som sikrer at riktig lokomotiv blir koblet sammen via en trykktest. En luftslange gjennom hele toget sender bremse-kommandoer til hele togsettet, og ved å senke og øke dette trykket kan lokfører bekrefte at riktig lokomotiv er tilkoblet.

Gøy og lærerik prosess

Gøy og lærerikt, er to ord som kommer raskt for å beskrive prosjektet fra to av dem som har jobbet mye med dette hos oss: Einar Ottestad og Morten Hodne.

Det har vært en omstendelig prosess, med både forprosjekt og flere simulerte tester for å sikre at alt fungerer som det skal. Hva vi skulle oppnå var klart, men hvordan å oppnå det var ikke like klart. Slike oppdrag liker vi i Cody godt. Her får vi virkelig brynet oss, og benyttet et bredt spekter av erfaring og kompetanse for å komme frem til den beste løsningen.

Det er mange ting å tenke på og ta hensyn til. Det finnes veldig mange måter å kommunisere med et lokomotiv på, i tillegg til at komponentene må være godkjent og tåle å stå i et lokomotiv. I lokomotiver som står mye stille på sommer og vinter kan det være snakk om temperaturer fra -40 til +40 innvendig, og dette må utstyre tåle.

Rigget for fremtiden

Det vi har utviklet er en forbedret og allsidig versjon av eksisterende teknologi.
Vi har styrket produktet for å gjøre det mer pålitelig og fjernet utdaterte systemer. Samlet sett representerer dette en skalerbar og tilpasningsdyktig løsning som er med på å modernisere og forberede lokomotivene for fremtiden. Med økende krav og retningslinjer om elektrifisering av transport og togdrift, har vår løsning gjort det mulig for Grenland Rail å være en del av denne utviklingen ved å fjerne begrensninger knyttet til drivstofftype.

-Løsningen er levert og har vært i bruk siden april 2024. Den praktiske bruken vil avdekke eventuelle ytterligere behov som vi må adressere gjennom videreutvikling, avslutter Morten.

Magnus Skoglund Larsen
Salgssjef
Magnus Skoglund Larsen

Magnus er vår salgssjef, og med sin erfaring fra både mekanisk design, automasjon og prosjektledelse har han full kontroll på hva Cody kan levere. Han graver seg dypt ned i maskindirektivet, CE-merking og harmoniserte standarder slik at det vi leverer tilfredsstiller lover og regler.

991 22 505 magnus@cody.no