VR-briller som utviklingsverktøy
Ordet virtuell kan defineres som “tilsynelatende virkelig”.
Virtuell virkelighet (VR) handler dermed om å skape overbevisende illusjoner. Nærmere bestemt illusjonen av å være til stede i et miljø som er dataprogrammert eller basert på videoopptak. For å oppnå denne illusjonen må du ha på VR-briller, et elektronisk apparat som dekker hele synsfeltet med to skjermer, en til hvert øye. Dette gir dermed tredimensjonalitet og dybdesyn inne i VR brilene.
NYE MULIGHETER
I dag tenker man kanskje først og fremst på VR-briller som et leketøy. Noe som ofte brukes i forbindelse med spilling, men det er absolutt også et godt verktøy på arbeidsplassen.
HVORFOR VR?
For oss i Cody er det å delta i den teknologiske utviklingen kjernen i det meste vi gjør og leverer. VR er intet unntak, og det er med stor iver at vi tar i bruk VR-briller som et virkemiddel i våre prosjekter.
Vår produktutvikler Robin Vinje jobber mye med produktdesign og utvikling, og han sier følgende om fordelene ved bruk av VR: - Å se for seg hvordan en maskin eller et produkt passer inn i rommet eller området den er tiltenkt, kan være avgjørende for å få et resultat man er fornøyd med uten å gå mange ekstra runder.
Å se dette som en 3D-tegning på en skjerm, gir ikke nødvendigvis den samme effekten som å kunne se det i 1:1 størrelse i det faktiske miljøet, sånn det er i dag.
Ved bruk av VR-brillenes «passthrough» modus, kan man se det virkelige miljøet man er i og legge 3D modeller over.
Bruk av VR åpner derfor for flere muligheter og man kan nærmest "operere produktet” før det er ferdig utviklet. Det å kunne presentere en løsning på denne måten, er ofte tidsbesparende og forkorter veien til beslutninger, sier han.
I tillegg kan man også koble VR-brillene til PC for enda flere muligheter. Da kan det legges på mer avanserte animasjoner og riktige materialer. Man får tilbake en 3D modell som gir et veldig realistisk inntrykk. Det er en god måte å vise estetikk og detaljer på.
“PLUG AND PLAY”
VR-teknologien har kommet langt på kort tid, av store aktører har blant andre både Meta og Apple har utviklet sine egne versjoner.
Tidligere måtte man til med veggsensorer og et ganske komplisert oppsett for å nyte godt av VR-fordelene. I dag er det vesentlig forenklet. - Vi sørger for at det kunden ønsker å se er laget og lastet opp, så er det bare å ta på seg brillene og bli kjent med produktet, avslutter Vinje.
Ken André har en master i kybernetikk fra NTNU og har erfaring med programmering, automasjon, kontrollsystemer og kvalitetsledelse. Siden 2019 har han vært vår daglige leder.